|
Skozi
šivankino uho
"O hudiča!" sem
zaslišal Metkin krik, medtem
ko sem dvignjen na stopalkah
ril po blatu in se izogibal
kamnom. Spet sva izgubila
kovček, sem pomislil in pogledal
nazaj. Metka pa je z razprtimi
očmi kazala naprej. Na cesti,
kakih dvajset metrov pred
nama sem za trenutek zagledal
dva levja hrbta. Metlici na
repih sta mahali sem ter tja.
Hip zatem se je kraljevski
par skril v goščavje ob poti.
Srečanje z levi
Kaj pa zdaj, sem premleval
medtem ko je motor predel
v prostem teku in čakal, da
poženem naprej. Lev najraje
napade od zadaj ali od strani.
Ali ta dva čakata, da peljeva
mimo in bosta iz grmovja skočila
na naju? Nekaj minut sva oprezala
in prisluškovala šumom džungle,
ki nikoli ne potihnejo. Ni
kazalo, da naju zveri nameravata
napasti, zato sem peljal naprej.
Nič se ni zgodilo, vendar
se nama srce še precej časa
ni umirilo.
Malo naprej sva se pogovarjala
z domačinom, ki je pešačil
v isto smer, kot midva. Omenil
sem mu srečanje z levoma.
"Sta pa imela vražjo
srečo," je dejal.
"Da, da, videla sva ju
prav od blizu, čisto brezplačno,
le malo ljudi se lahko pohvali,
da so jih videli v naravi!"
"Ne to," je odmahnil
možak. "Vesela sta lahko,
da sta še živa! Pred leti
so levi prav tukaj pojedli
dva turista, ki sta stopila
iz avta, da bi slikala. Bliskanje
jih prav posebno razbesni."
Potem je poslušal zvok najinega
Moto Guzzija. "Gotovo
sta se prestrašila zvoka motorja,"
naju je potolažil. "Podobno
je namreč renčanju in godrnjanju
odraslega leva!"
Od kod si, tujec?
Pokrajina je redko naseljena.
Razen opustelih plantaž, kjer
so Belgijci nekoč pridelovali
kdovekaj in raztresenih pigmejskih
koč, ni znakov življenja.
Vendar pa v Kongu, ki je ogromna
dežela, divja vojna. Vse severno
področje je v rokah uporniških
sil. Predsednik DR Konga in
poveljnik vladnih sil Kabila
je napovedal, da bo do božiča
upornike vrgel preko meja.
Pripravljala se je velika
ofenziva. Ko sva kolovratila
po poti, ki komaj zasluži
svoje ime, je do božiča manjkalo
le še nekaj dni. Domačine,
ki sva jih srečevala, sva
spraševala "kaj dogaja."
Govorili so le o bojih daleč
na jugu, okoli glavnega mesta
Kinšase. Ofenziva je dobesedno
"padla v vodo",
ker na jugu dežele še traja
deževna doba. Po razmočenih
cestah se še vojaška vozila
niso mogla prebiti na sever.
Pri kraju Ango sva naletela
na prvo vojaško enoto. Poveljnik
in varnostni oficir sta naju
podrobno zaslišala. Kaj počneva
tukaj, ali sem civilna oseba,
kakšne zveze imava z vlado,
saj je znano, da se vizo težko
dobi? Končno je komandant
zaključil pogovor. "Jutri
zjutraj vama sporočim svojo
odločitev, kaj bo z vama!"
Prespala sva v protestantskem
misijonu. Celo noč sem s kladivom
ravnal obtolčene stranske
kovčke. Negotovost nama z
Metko ni dala spati. Se bova
morala vrniti? Naju bodo morebiti
kot vohuna zaprli? Ali pa
bova morda le lahko nadaljevala
najino potovanje? Protestantski
menih nama je prinesel skledo
pečenih arašidov in vrečko
kave. "To je vse, kar
imamo," je dejal. Tudi
če naju vojaki pustijo naprej,
kako naj greva? Rezervoar
je namreč prazen, bencina
pa ni!
Zjutraj naju je komandant
osebno obiskal. Hotel je videti
najino karto, s pretvezo,
da bi jim kaka specialka zelo
prav prišla za njihove operacije
na terenu. Najina Michelinova
avtokarta v merilu 1:4 000
000 ga je prepričala, da sva
le neškodljiva turista. "Lahko
gresta naprej, na našem ozemlju
sta dobrodošla!" je dejal.
Nato so naju odvedli v pisarno
"okrajnega komiteja revolucionarne
oblasti", kjer sva dobila
"revolucionarno"
vizo. Tista z vladnega veleposlaništva
v Banguiju, ki sva jo čakala
toliko časa, ni bila vredna
piškavega oreha. Kar na roko
so vizi vpisali v najina potna
lista, ker niso imeli ustreznih
žigov.
Medtem se je razrešila tudi
težava z bencinom. Nikjer
ga ni bilo mogoče kupiti,
edinole v lokalni bolnici
so ga imeli 25 litrov, kot
železno rezervo za agregat.
Za dva dolarja za liter so
nama bili pripravljeni odstopiti
dvajset litrov.
Težave s policijo
Najina uporniška viza
je bila zlata vredna. Z vojaki
nisva imela nobenih težav
več, celo prespala sva lahko
v njihovih taboriščih. Vojaki
uporniške vojske so nosili
ugandske uniforme. Šele kasneje
sva zvedela, kakšna je bila
vpletenost ugandske armade
v vojno v Kongu. V tistem
trenutku pa se nama je zdelo
najpomembnejše, da so vojaki
redno plačani in niso od naju
zahtevali denarja. Poleg tega
so govorili angleško.
Čisto drugače pa so se do
naju obnašali policaji. Ti
okoreli ostanki bivšega režima,
se preživljajo le s tem, kar
izsilijo od ljudi. Ko so zagledali
dva belca, so se jim zasvetile
oči. Podkupljiva svojat, ki
ji v celi Afriki ni para,
nama je vso pot sesala kri.
Ponoči so stražili pred šotorom,
da jim ne bi ušla. Vsak izgovor
jim je prišel prav, le da
so zahtevali plačilo. Plačevala
sva stroške "prijavnine",
pa kazen če se nisva prijavila,
ali pa kazen za fotografiranje
brez dovoljenja. Celo za prehod
ozemlja, kjer so rudniki diamantov,
so nama zaračunali mastno
pristojbino. V svojih zahtevah
so bili prav nesramno neposredni
in nepopustljivi. Pogajala
sva se za višino prispevka,
kar je trajalo ure in ure.
Trda pogajanja
"Če ne plačata, ne gresta
naprej!"
"Saj se nama tudi nikamor
ne mudi, lahko ostaneva kar
tukaj. Denarja pa nimava!"
"Od česa bosta pa živela?"
so vztrajali.
Vedno sva morala plačati.
Kljub temu, da sva postala
trda pogajalca, se je nabralo
veliko. Pred nama so bile
nove in nove policijske kontrole.
Končno sva sklenila, da jim
ubeživa tako, da se ne ustavljava
v večjih naseljih. Tam se
tako ne da ničesar kupiti
in ni kaj videti. Spolzela
sva skozi, še preden so policaji
prišli na cesto. Prenočevala
sva le v malih vaseh ali pri
osamljenih kočah v pragozdu.
In še tam sva, preden sva
postavila šotor vprašala:
"Je tukaj v bližini kakšna
policija?"
V kraju Moko sva se ustavila,
da bi nakupila nekaj hrane.
Takoj je pristopil možakar,
izjavil, da je policaj in
naju "povabil na pogovor."
V eni izmed vaških kolib so
od naju zahtevali petdeset
dolarjev, za neko dovoljenje.
Najina gotovina je šla že
močno h koncu, zato se nisva
zlahka vdala zahtevi. Nihče
od nas ni hotel popustiti.
|
|
"To
je mojih zadnjih petdeset
dolarjev," sem dvigal
glas. "Štirideset jih
rabim, da kupim dvajset litrov
bencina. Če mi jih vzamete,
naju boste morali tukaj do
smrti preživljati!" Policaji
pa nekaj o redu in oblasti.
"Kakšno državo mislite,
ozemlje je vendar pod oblastjo
upornikov?" sem zvitorepil.
Oni pa so hoteli cel petdeset
dolarski bankovec. Po štirih
urah pogajanj sem Metki dejal,
naj začne jokati. Ni je bilo
treba dvakrat prositi. Z živci
je bila že čisto na koncu
in solze so se kar udrle.
Okrog kolibe je bilo veliko
gledalcev, ki so sledili dogajanju.
Ob pogledu na solze, pa čeprav
od belega človeka, se jim
stvar ni več zdela zabavna.
Celo ženske so začele negodovati.
Vedno glasneje so kričale
in zmerjale policaje. V Afriki
ženske nimajo veliko veljave,
kadar pa stopijo skupaj, so
zelo odločne in lahko marsikaj
dosežejo.
"No, dobro," je
vzdihnil komandir, ko je gledal
jezne sovaščanke. "Koliko
si že rekel, da potrebuješ
za bencin?"
Kongoška špedicija
Kongo ima najslabše ceste
v Afriki. Še tisto, kar so
zgradili belgijski kolonialni
gospodarji je propadlo. Vojna
za oblast v deželi divja že
mnogo let in skrb za vzdrževanje
cest je potisnjena daleč nazaj.
Ker prometa praktično ni,
za vzdrževanje tudi ni prave
potrebe. Ves čas najinega
potovanja po Kongu sva srečala
le dve motorni vozili: vojaški
kamion, ki je brez luči ponoči
skoraj povozil najin šotor
in terenski avto črnoborzijancev,
ki so tovorili cigarete za
vojake bližnjega garnizona.
Ves ostali promet opravijo
kolesarji. Z vzdržljivimi
kitajskimi kolesi prevažajo
tovore čez deželo. Izurjeni
mišičasti mladci na kolesu
so edina kongoška špedicija
in so specializirani po vrsti
tovora. "Cisterne"
prevažajo po štiri dvajsetlitrske
ročke bencina ali po štiri
gajbe piva, drugi na posebne
prtljažnike privežejo po dve
živi kozi ali jato kokoši,
tretji v treh ali štirih vrečah
vozijo moko. Kolesarji dnevno
prevozijo do 50 kilometrov.
Z eno vožnjo, ki traja osem
dni zaslužijo pet dolarjev.
Po kakem tednu počitka se
z novim tovorom zopet spopadejo
s cesto.
Cesta je taka, da je primerna
le za promet s kolesi. Le
ena ozka kolesnica se vije
skozi goščavo. Kolesarji,
ki jih srečujeva nama svetujejo,
naj se strogo drživa njihovih
kolesnic. Tam je najmanj blata
in jarki so najmanj globoki.
Kjer čez potok ni mostu, preprosto
naložijo kolo na rame in ga
prenesejo na drugo stran.
Midva sva se s težko naloženim
motorjem stežka prebijala
in lovila ravnotežje na ozki
črti, po kateri sva napredovala.
Kadar sva obtičala v blatu,
sva morala vso prtljago prenesti
na drugo stran, šele potem
sem z motorjem skušal priti
čez oviro. "Kar pogumno,"
so naju vzpodbujali kolesarji,
ki so čakali, da bo pot prosta.
"Še kak meter, pa boš
na suhem!" Kadar sama
le nisva zmogla, so pomagali
vleči in porivati motor. Solidarnost
na cesti tukaj še ni umrla.
Najhuje je bili na mostovih.
Pravzaprav tam, kjer ni bilo
mostov, ker so se kdovekdaj
zrušili pod težo kakega kamiona
in jih ni nihče popravil.
Kolesarji za prehod reke rabijo
le nekaj hlodov, položenih
čez vodo. Če hočeš z motorjem
čez tak most, moraš ohraniti
ravnotežje, predvsem pa hladno
glavo in dobre živce. Če padeš
v globel, je konec potovanja.
Kjer je most sestavljen iz
treh ali več hlodov je še
kar šlo. Gledal sem pod prednje
kolo, da ne bi zdrsnilo z
mokrega okroglega lesa in
hodil po sosednjih hlodih.
Če je bil most le iz dveh
hlodov, je bilo že težje;
nagnjen na eno stran, sem
z eno nogo na hlodu in z drugo
na stopalki, napredoval proti
drugemu bregu. Spomnite se
na to, ko se brezskrbno ustavite
pred semaforjem in daste eno
nogo dol. Nekajkrat pa je
bil čez vodo položen le en
hlod. Tukaj ne pomaga nobena
filozofija, treba je priti
čez! Z nogama sem objel hlod
in stopical po njemu, motor
pa s pomočjo sklopke milimeter
za milimetrom porival naprej.
Štiri metrska pot se mi je
zdela neskončno dolga. Le
ena napaka, pa bi bila ob
motor in vse, kar je na njem.
Metka je čakala na drugem
bregu in si z rokama zatiskala
oči.
"Zakaj nisi slikala,"
sem jo vprašal, ko sem bil
čez.
"Nisem sposobna, še zdaj
se vsa tresem od strahu! Komur
bom to pripovedovala, bo moral
verjeti na besedo!"
Najhujša preizkušnja
Štirinajst dni sva se borila
s peklensko cesto, s policaji
in divjimi živalmi. Zato pa
so bili domačini zelo prijazni.
V vsaki vasi so naju navdušeno
pozdravljali in spraševali,
kaj se dogaja v drugih krajih.
Počutil sem se kot Tito, ljudje
tečejo k poti, napravijo špalir
in nama veselo mahajo. Včasih
bi moral imeti tri roke. Z
obema rokama sem moral trdno
držati za krmilo, da sem obdržal
motor pokonci, kako pa naj
odzdravljam? Metka je morala
mahati z obema rokama. Domačini
so nama povedali, da po tej
poti že dve leti in pol ni
pripeljal noben belec. Majhni
otroci so se kljub zvedavosti
bali in si niso upali približati.
Bila sva prva belca, ki so
ju videli v svojem življenju.
Vaščani so mislili da bo sedaj,
ko beli popotniki zopet vozijo
skozi njihovo deželo, kmalu
mir. Midva pa sva v trenutkih
obupa, ko sva bila popolnoma
izmučena od poti mislila,
da nikoli več ne prideva iz
te ogromne in divje dežele.
Čeprav sva prepotovala le
njen najbolj severen del,
je bila to najtežja preizkušnja
najinega življenja. Po 750
kilometrov dolgi cesti skozi
Kongo sva potovala štirinajst
dni, čeprav sva vozila cele
dneve, deset ur na dan. Večino
poti sem vozil v prvi prestavi,
le redko sem lahko prestavil
v drugo, ali celo v tretjo.
O tem, kako težko je bilo,
najbolje govori podatek, da
sva dnevno prevozila 54 kilometrov,
najina povprečna hitrost pa
je bila pet in pol kilometrov
na uro.
Tekst in foto Uroš Blažko
e-mail uros@motoguzzi-si.com
|