|
V
popku Afrike
Osrednji
del Afrike je najbolj skrivnosten
del črnega kontinenta. Zaradi
slabe cestne povezave je težko
prehoden. Politika v državah
tega področja ni naklonjena
popotnikom. Najbolj podkupljivi
režimi in cesarstva se trdovratno
upirajo in ne popuščajo, kljub
dolgoletnemu odporu. Zato
ni čudno, da je skozi srednjo
Afriko najtežje priti. Čeprav
je Afrika na tem delu najširša,
je na voljo le nekaj cest.
Popotniki, ki potujejo čez
kontinent (overlanderji),
ali tisti, ki potujejo okrog
sveta (RTW round the world)
se morajo prebiti skozi vrat
peščene ure ali skozi šivankino
uho. Midva z Metko sva po
dveh letih in pol bila prva
belca, ki jima je uspelo po
cesti priti skozi Kongo, do
Ugande.
Centralno
afriška Republika
Na mejo med Kamerunom
in Centralno afriško Republiko
sva prišla zgodaj popoldne.
Stranski mejni prehod se zapuščen
kopa v popoldanskem soncu.
Nobenih potnikov ni, nobenega
prometa nisva zasledila. Uradniki,
ki so mislili, da je današnje
delo že opravljeno, so se
leno potrudili bliže in zdolgočaseno
opazovali, kako se bova prebijala
skozi mejne formalnosti.
“Tole bo pet tisoč frankov!”
Policaj je držal žig nad najinima
potnima listoma in čakal na
najin odziv.
“OK, samo če bo še danes,”
sem se omehčal. Z dokumenti
sem odhlačal h koči, kjer
je žandarmerija.
“Dovoljenje za vstop stane
5000!” je zazehal dežurni
žandar v polni bojni opremi.
“Kaj ste se zmenili za ceno?
Saj sem že plačal!” Moje razburjenje
je raslo. Preden sva odšla
na pot po Afriki, sva prebrala
veliko zgodb, kako so v Centralnoafriški
republiki uradniki podkupljivi
in kako brez plačila “mitnine”
preprosto ne gre. Vendar pa
je postopek na tej meji preprosto
presegal najino “pripravljenost
za sodelovanje.” Predračun
je bil presežen.
“Do sedaj so še vsi plačali,
tudi vidva bosta. Vedi pa,
da je to poceni in da ti dajem
poseben popust, ker si že
ravno prvi potnik danes!”
“Potem
pa raje grem na glavni mejni
prehod!” sem se skušal upirati.
“Kakor hočeš,” je vzdihnil
orožnik. Na mizo je s treskom
položil brzostrelko, kot v
igri obrnil cev proti meni
in udobno prekrižal nogi.
Pričela se je igra mačke z
mišjo. Vrnil sem se k motorju,
kjer me je čakala Metka. Po
začetnem razburjenju sva pretehtala
položaj. “Pa plačaj, samo
da greva naprej,” me je mirila
Metka.
V
naslednji baraki je carina.
“Ah zanimivo,” je možakar
za mizo v rokah obračal prometno
dovoljenje in carinski karnet.
“Pet tisoč!”
“Kar misli si!” Tokrat mi
je resno dvignilo pokrov.
“Obrni se na svoja dva kolega!”
sem kričal. “Stopi do onileh
dveh koč, pa si razdelite
med sabo! Od mene ne dobite
niti beliča več!”
Carinik me je več kot minuto
gledal v obraz, nato pa z
vzdihom vrnil papirje. Če
ne gre, pač ne gre! Čeprav
le s tretjinskim uspehom sva
jadrno zajahala motor in kar
okoli rampe zapeljala po blatni
cesti.
Bangui
“Naša
dežela je zelo lepa, bosta
videla,” je vedel povedati
uslužbenec veleposlaništva
v Rabatu, kjer sva prosila
za vizo. “Zelo lepa pokrajina,
neokrnjena narava in veliko
živali!” Ni pa povedal, da
premore centralno afriška
republika le 288 km asfaltnih
cest in da velja glavno mesto
Bangui za najbolj nevarno
na kontinentu.
Nihče
ni opazil, da sva kar s kulijem
popravila datum na vizi. Pretekla
je že en mesec pred tem, ko
sva prišla na mejo. Afričani
se ne menijo za malenkosti
in se poglabljajo v papirje
le če sumijo, da bi se dalo
kaj iztržiti. Tistih 288 kilometrov
asfaltne ceste je minilo kot
blisk, čeprav sva vozila slalom
okoli lukenj. Nočna vožnja
ne pride v poštev. Prenevarno
bi bilo, četudi ne bi bilo
nikakršnih nepridipravov,
ki postavijo na cesto ovire
nato pa oropajo potnike, ki
so se bili prisiljeni ustaviti.
V Bangui sva prispela že naslednji
dan, popoldne.
Prestolnica
ni več tako nevarna, kot so
jo opisovali. Volitve so pred
vrati. Kaka dva meseca nazaj,
je župan iz vladajoče stranke
sprožil pravo malo vojno proti
lopovom, ki so postali gospodarji
mesta, čim se je znočilo.
Zdaj se ljudje sprehajajo
tudi po sončnem zahodu. Gospe
se oblečejo v najboljša oblačila
in v spremstvu mož in otrok
uživajo v sprehodu, tudi po
temačnih stranskih ulicah.
Mesto ima dva centra: Novo
mesto in Kilometer 5. Že ime
pove, koliko sta oddaljena
drug od drugega. Z Metko sva
našla prenočišče v drugem.
privlačil naju je vrvež tržnic,
množica lokalov, ki so stregli
pivo pozno v noč. Glasna glasba,
ki je hreščala iz zvočnikov
je dajala ritem mimoidočim,
da so poplesavali po ulicah.
Brez nevarnosti sva se pomešala
med domačine.
“Hej,
muzungu! Zapleši tako kot
jaz, če znaš!” so naju pozivali.
Družabni dogodki so si sledili
pozno v noč. Vendar, fantje
in dekleta, midva imava tudi
druge skrbi, kot ponočevati.
Morava priti v Kongo. Tam
divja vojna, pa nihče ne ve,
kaj se tam dogaja!
Vsak dan sva hodila na kongoško
veleposlaništvo. Vizo sva
plačala, le dajo je ne. Saj
bo, naju tolaži bradat tajnik
in naju križem gleda. Sedmi
dan naju je, na poti na veleposlaništvo,
ujela ploha. Do kože moker
sem pricurljal v pisarno.
“No bo kaj?” sem bil odločen,
da se danes ne dam odgnati.
“Danes lahko dobita le tranzitno
vizo,” je rekel škilavec,
“gospod ambasador je že dalj
časa na dopustu. Kdaj se vrne,ne
vem.”
Z
vizama v žepu sva se počutila
mnogo bolje. Zdaj lahko nadaljujeva
najino potovanje! Pot v Kongo
nama je odprta!
Vendar vojna vihra ni mačji
kašelj.
“Pa vendar ne bosta kar šla
tja?” naju je spraševal Tanguy,
Belgijec, ki že en mesec čaka
na sudansko vizo. “Jaz sprašujem
po begunskih taboriščih, vendar
mi begunci iz Konga nočejo
ali ne vedo povedati, če je
varno.”
“Varno
gor, varno dol, midva greva
tja,” sem zatrdil. “Vizo imava,
več kot poslati nazaj naju
ne morejo.”
Pot v Kongo
Vozila sva ob reki Ubangui
proti vzhodu. Želela sva izvedeti,
kakšno je stanje na drugi
strani reke. Kot je že povedal
Tanguy, se z informacijami,
ki so jih dajali kongoški
begunci, v begunskih taboriščih
v Banguiju, nisva mogla pomagati.
Govorili so, da niso iz tega
dela Konga, da so že dolgo
tukaj in da ne poznajo položaja,
ali pa preprosto niso hoteli
govoriti.
|
|
Zvedela sva le to, da severozahodni
del Konga obvladuje uporniška
vojska in da morava mejo prestopiti
bolj na vzhodu. Potovala sva
torej proti vzhodu, gledala
čez reko in spraševala, kako
je na oni strani.
Najboljše in najbolj sveže
informacije se dobi pri duhovnikih,
ker po radio postajah dnevno
pogovarjajo z duhovniki iz
samostanov na kongoški strani
meje. Ko sva to zvedela, sva
se ustavljala v vsakem misijonu
in nadlegovala menihe. Končno
se nama je v mestu Bangassou
nasmehnila sreča. Redovnica,
Norvežanka po rodu je prejšnji
teden pripotovala iz Konga.
Povedala nama je, kje je najbolj
varna pot in kako se je treba
sporazumevati z vojaki uporniške
vojske, da naju ne bi imeli
za vohuna. Sklenila sva, da
bova prestopila mejno reko
Ubangui pri kraju Zemio.
“Je
tam kak trajekt?” sem spraševal.
“No, tega ravno ni, so pa
piroge, ki vozijo čez reko.
Vendar nič ne skrbita. Če
je treba prepeljati težji
tovor, povežejo več pirog
skupaj. Enkrat so čez reko
prepeljali vojaški kamion,”
so naju pomirili domačini.
Čez
reko
Menihi v samostanu v Zemiu
so nama prodali poln tank
bencina. Eden od redovnikov
je stopil z menoj na policijsko
postajo, da opraviva mejne
formalnosti hitreje in predvsem
ceneje, brez podkupnin.
“Tukaj nihče ne hodi čez mejo,”
je dejal žandarmerijski brigadir.
“Sploh nimamo štampiljke.
Če hočeš, ti z roko napišem
v potni list, da zapuščaš
naše ozemlje.” Ko je opazil
moje začudenje, je nadaljeval:
“A so vama napleteničili,
da je tukaj najbolje prečkati
mejo? Vidva sta po dveh letih
prva, ki bi hotela čez!”
Lepo
naju je potolažil, ta brigadir.
Nič ni vedel o prevozu kakega
vojaškega kamiona čez reko,
niti ni vedel kako je na oni
strani. Vendar pa je iz spoštovanja
do svetega očeta, ki me je
spremljal, brez podkupnine
popisal celo stran v najinih
potnih listih. Pozdravili
smo se, kot prijatelji.
Najinega
Moto Guzzija sva pritovorila
na obrežje reke. Ko sem zagledal,
kako bova prišla čez, se nama
je stemnilo pred očmi. Piroge,
ki so jih toliko hvalili,
so navadni drevaki, izdolbljeni
iz enega debla. Široke so
za dober laket in komaj malo
daljše od kajakov, s kakršnimi
se turisti prevažajo po Soči.
Sesedla sva se v pesek in
pričela obupavati. Čolnarji
pa ob pogledu na najin motor
in kopico prtljage niso izgubili
poguma. Začeli so z vkrcavanjem,
motor na eno pirogo, prtljago
na drugo. Preobteženo
plovilo je gledalo iz vode
le nekaj centimetrov, ko je
čolnar kar stoje pričel opletati
z veslom, podobnim veliki
žlici. Kako in kdaj je prišel
čez vodo nisem videl, ker
sem si v grozi z rokami zatiskal
oči. Še pomisliti nisem smel,
da bi se čoln zvrnil in bi
vse skupaj končalo na dnu
reke. Kaj nama pomaga carinski
karnet, kaj obvezno zavarovanje?
V tisti divjini ga ni junaka,
ki bi motor potegnil iz vode.
Demokratična
republika Kongo
“Imata srečo, pravkar
smo pokosili travo na cesti,”
sta zagotavljala možakarja
z mačetama, ki sta se prikazala
iz džungle na drugi obali
reke. Kakšno olajšanje, prevoz
čez reko je minil brez nezgod,
zdaj pa lahko voziva kot gospoda,
po pravkar pokošeni cesti!
Edino kar naju je begalo,
je to, da ni bilo nobenih
vojakov ali carinikov. Na
motor sva naložila prtljago
in se po ozkem kolovozu pognala
v globoko džunglo, stran od
reke.
Cesta,
s katero sva se spopadala
naslednjih nekaj dni, si ne
zasluži svojega imena. Kolovoz,
ki se izgublja v visoki slonovski
travi je širok komaj dober
meter. Jarki so globoki več
kot meter. Če sva se znašla
na napačni strani jarka, sva
mukoma vlekla motor nazaj,
da sva ga lahko preplezala.
Kjer se je kolovoz le malo
zravnal, je bil prekrit z
izdajalskim blatom. Iz njega
so štrlele zahrbtne skale
in grozile, da razbijejo karter.
Lahko sem izbral eno od kolesnic
in vozil ob robu. Ker pa je
pot ozka, je stranski kovček
drgnil po travi in grmovju.
Trikrat sem s njim zadel ob
skalo ali štor, skrit v goščavju,
da naju je vrglo po tleh.
Kovček sem ravnal s kamnom
in ga prevezal z novo vrvjo.
Spet sva zapeljala po napačni
strani, spredaj je jarek preglobok.
“Grem dol?” je že nevemkaterič
vprašala Metka.
“Ne samo dol, pomagaj vleči
nazaj!”
Zakaj
toliko časa opisujem cesto?
Kljub temu, da sva precej
kilometrov ubirala makadamske
poti centralne Afrike je tole,
kar imava sedaj pod gumama
nekaj najbolj groznega, kar
sem do sedaj videl in izkusil.
Cesta je na Michelinovi karti
označena le s tanko črno črtico.
Ni podatka, koliko kilometrov
je od kraja do kraja. Seveda,
če pa do sedaj še nihče ni
vozil tod, da bi izmeril razdaljo!
Slabše ceste v Sloveniji nisva
videla, na vsako njivo pelje
boljši kolovoz. Nekaj približno
podobnega je le pot čez Komarčo,
le da tale kolovoz ne gre
v klanec. Pokaže se iz džungle
in zopet izgine vanjo, tako
da ne nudi nobenega razgleda.
Slonovska trava (ki seveda
ni bila pokošena), prekriva
pot, se nagiba in se na sredi
poti prepleta, da ne vidiva
niti metra pred sabo!
Po
šestih urah borbe s cesto,
z motorjem in s samima seboj
naju je ujela noč. Šotor sva
postavila kar ob cesti. Džungla
s prihodom teme oživi, njeni
prebivalci se podajo na lov.
Prisluškujeva rjovenju, vreščanju
in drugim krikom, ki jih Evropejci,
vajeni mest ne poznamo. Pojedla
sva konzervo rib. Po večerji
sem konzervo odvrgel v bližnje
grmovje in splašil krdelo
opic, da so se vrešče razbežale
po bližnjih drevesih. Midva
pa sva zlezla v šotor in ob
prisluškovanju džungelskih
krikov poskušala zaspati.
Danes
sva prevozila petinšestdeset
kilometrov kongoških cest,
pa nisva srečala žive duše!
Tekst in foto Uroš Blažko
Vodmatska 34, Ljubljana
e-mail uros@motoguzzi-si.com
Tel. 540 55 89
|