|
Sejem
nevarnosti
Potovanje
po peščenih delih Afrike zahteva
"smrtne žrtve" med
elektronskimi napravami. Puščavski
pesek zleze v vsak kotiček,
čutiš ga celo med zobmi, ko
žvečiš hrano. Aparati "crkujejo"
po tekočem traku. Že v Maroku
je odpovedal prenosni računalnik,
poslala sva ga domov. Fotoaparat
sva nekajkrat
čistila in dala popravljati.
Alarmno napravo, kalkulator
in elektronski prevajalnik
sem preprosto vrgel proč.
Le elektronika za vžig in
vbrizg goriva je preživela.
Vse kontakte in konektorje
sem namazal s specialno mastjo
in jih tako zaščitil.
Na potovanju po črni celini
mora oprema biti "KIS
(Keep It Simple.)" Česar
ne uniči pesek ali voda ,
ti pa ukradejo.
Slonokoščena
obala
Ne le na elektronske naprave,
tudi moje zdravje se je začelo
krhati. Bil sem utrujen, brezvoljen,
oblivala me je vročina. Sprva
sem to pripisoval vremenski
spremembi.. Temperature v
Slonokoščeni obali so mnogo
nižje, kot v Maliju. Pogosto
deževje spodbuja bujno vegetacijo.
V pragozdu si ljudje izkrčijo
jase, kjer obdelujejo zemljo.
Na teh zaplatah gojijo gomolje,
kot so jam, kasava in maniok.
V redkih sadovnjakih uspevajo
pomaranče, banane in papaje.
Vse je dodobra namočeno. To
nama povzroča novo skrb: težko
najdeva prostor, kjer so tla
dovolj suha, da lahko postaviva
šotor. Prenočevati morava
v avtokampih, ki jih na srečo
najdeva v vsakem večjem mestu.
V Abidjanu, na obali Atlantika,
se nastaniva v avtokampu
prav na obali, pokriti z mivko.
Tukaj me je bolezen prikovala
na... no, na šotor.
Odlagal sem misel, da sem
resno bolan. Jemal sem antibiotike,
a mi je temperatura kljub
temu narasla na 40°C. Oblivala
me je vročina, pot je tekel
od mene, istočasno pa me je
tresel mraz. Zdravnik v bolnici
za tujce, se je zavzel za
moj primer in napravil krvno
sliko. Ugotovil je, da imam
malarijo, prišla sva zadnji
trenutek. Dobil sem injekcijo
s koktajlom močnih zdravil.
Nato sem pet dni jedel kapsule,
Metka pa mi je vsako jutro
vbrizgala injekcijo v zadnjo
plat. Opravilo ji je šlo dobro
od rok, zdravje se mi je začelo
vračati. Imel sem srečo. Malarija
je bila tropicana, najhujša
vrsta te bolezni, ki je smrtna,
če se ne zdraviš. Ko pa okrevaš,
v krvi ne pušča povzročiteljev,
zaradi katerih bi ponovno
zbolel.
Abidjan
je moderno mesto. Stolpnice,
široke avenije, viadukti,
po katerih so speljane štiripasovnice,
določajo velemestni utrip.
Pristanišče velja za največje,
kjer pretovarjajo stare avtomobile,
uvožene iz Evrope. Prav zaradi
pristanišča je mesto nevarno.
Pred vsako trgovino, restavracijo
ali bencinsko črpalko stojijo
oboroženi varnostniki.
"Lopovi ne čakajo, ampak
takoj začnejo streljati,"
razlaga Abou, ki oblečen v
nenavadno lovsko opravo, oborožen
s šibrovko, straži na Mobilovi
črpalki. "Zame so lopovi
plen, dosedaj jih je že nekaj
zbežalo s šibrami v zadnjici."
Mestni utrip je živahen, življenje
je utirjeno v vsakdanje tirnice.
Kljub temu imava z Metko občutek,
da vlada napetost, pa nisva
vedela zakaj. Decembra 1999,
slab mesec po najinem odhodu
iz Slonokoščene obale so generali
izvedli vojaški udar. Prometne
ulice so postale bojišče,
bilo je veliko mrtvih. Ob
gledanju televizijskih slik
razdejanja sva bila vesela,
da sva se katastrofi izognila.
Gana
Na ganski meji zagledava pravi
Duty-free shop. Pomanem si
oči, ne morem verjeti, da
vidim prav. Na nobenem drugem
cestnem mejnem prehodu v Afriki
nisva videla česa podobnega.
Ker sva ostala brez žganja,
ki ga uporabljava za razkuževanje
zob, stopim do vrat in vidim,
da je trgovina zaprta. Prazne
police samevajo za zamreženimi
okni.
Gana se je kot prva afriška
dežela osvobodila kolonialnega
jarma. Modri in umirjeni voditelji,
kot je bil Kwane Nkrumah so
v državo pripeljali blagostanje.
Tesno so povezani z Anglijo.
Prav danes, ko se potepava
po glavnem mestu Akri, je
na uraden obisk prišla angleška
kraljica Elizabeta. Gneča
je nepopisna. Avtomobili zaradi
zaprtih cest stojijo in hupajo.
Promet je stekel šele veliko
pozneje, ko so se policaji,
oblečeni kot angleški bobiji
umaknili s cest.
Afriške dežele morajo nositi
breme bivših kolonialnih gospodarjev.
Največji sili, ki sta izkoriščali
kolonije, sta bili Anglija
in Francija. Vpliv kulture
gospodarjev, še posebno uradni
jezik, je opazen na vsakem
koraku. Nama z Metko je takoj
postala jasna bistvena razlika
med angleško in francosko
govorečimi deželami. V prvih
je bolje razvita infrastruktura,
predvsem ceste, v drugih pa
se bolje jé.
Neredi
v Lagosu
Togo in Benin sta žepni državici,
nastali iz nerazumljivih razdelitev
med kolonialnimi gospodarji.
Togo v širino meri le 46 kilometrov,
od ene meje do druge sva rabila
le tri četrt ure. Tudi Benin
ni dosti širši. V Cotonou,
blizu nigerijske meje sediva
na vrtu restavracije in poslušava
novice iz Nigerije. Motorist
iz Nemčije, ki je prišel iz
Lagosa poroča, da so ga napadli
in oropali. Lagos velja za
najnevarnejše mesto v Afriki.
Navadno se z Metko ne meniva
dosti za opozorila, kako nevaren
je kak kraj. Če bi se bala
nevarnosti, sploh ne bi šla
na potovanje po Afriki. Tokrat
pa so bile novice alarmantne.
Prišlo je do spopadov med
pripadniki plemen Haussa in
Yoruba. Kasneje sva prebrala
v lokalnem časopisu, da so
dogodki tekli takole: Taksist
je očital taksistu iz drugega
plemena, da ga je skušal izriniti
s ceste. Njegov kolega se
z navedbami ni strinjal, potegnil
je nož in prvemu odrezal ušesa.
Ves v krvi je taksist stekel
po pomoč, nastal je splošni
pretep. Predstavnik plemena
Haussa je skušal ločiti pretepače,
a so takrat bili že trije
mrtvi in sedem hudo ranjenih.
Preden se je vmešala policija,
je število žrtev naraslo na
trideset. Razjarjeni ljudje
iz obeh plemen
so celo noč križarili po ulicah
in obračunavali z vsakim,
ki jim je prišel na pot. Pridružili
so se jim smetarji, ki so
že nekaj dni stavkali. Požgali
so smetarske kamione in avtobusno
postajo. Po nekaj dneh se
položaj v glavnem nigerijskem
mestu še ni umiril, zato nama
nikar ne očitajte, da sva
se Lagosu izognila in izbrala
bolj severno pot.
|
|
Nigerija
Cestne kontrole ob meji si
sledijo na vsakih nekaj kilometrov.
Policaji, cariniki in vojaki
vsak zase preverjajo dokumente,
kot da ne verjamejo drug drugemu.
Na mestu, kjer je cestna kontrola
postavijo na cesto nekaj kovinskih
sodov, pod kolesa vozil pa
porinejo desko iz katere štrlijo
veliki žeblji. Potrpežljivo
znova in znova ponavljava
od kod prihajava, kam greva
in po kaj.
Nigerija
sodi med bogatejše države
črne celine. Večina nahajališč
nafte, na katera jedostop
strogo prepovedan, so ob obali
Atlantika. Bencin je poceni,
bencinskih črpalk je veliko.
Vendar niti dve nimata enakega
znaka, kot da bi vsakdo lahko
dobil koncesijo za točenje
bencina. Vse črpalke so zavarovane
z debelo železno rešetko iz
katere gledajo le cevi za
točenje bencina.
Bolezen norih voznikov
Taksisti tukaj ne uporabljajo
avtomobilov, ampak sto kubične
Honde. Na teh majhnih in vzdržljivih
mopedih se prevažajo cele
družine. Nobena redkost ni,
če poleg voznika sedijo na
majhnem sedežu trije odrasli
in še kak otrok. Taksisti
ne uporabljajo čelad. Le nekaj
motoristov jih je nosilo tako
kot baretke, na temenu. Pomislila
sva, da proizvajalci čelad
niso predvideli čelad za črnce.
Ti imajo pač drugačno obliko
glave.
Večina cest je asfaltiranih,
vendar so luknjaste in ozke.
Promet je razmeroma gost.
Na cesti velja pravilo močnejšega.
Avtomobili se umikajo večjim
od sebe, ki vozijo kar naravnost.Veliki
kamioni se ne umaknejo nikomur.
Kadar se srečata dva taka
velikana, pogosto pride do
nesreče, ker oba voznika vztrajata
v svoji smeri. Videla sva
tako nesrečo. Oba voznika
so mrtva potegnili iz zmečkanih
kabin, ker sta do zadnjega
trenutka oba bila prepričana,
da imata "prednost."
Varnostni
trikotnik je del obvezne opreme.
Vozniki kamionov pa raje uporabljajo
palmove veje, ki jih položijo
za vozilo, kadar obstanejo
na cesti. Sistem deluje; kadar
sem zagledal sveže veje sem
moral zavirati, da nisem trčil
v stoječi tovornjak. Kadar
pa so bile veje suhe in uvele,
sem lahko peljal naprej. Nihče
jih namreč ne odstranjuje,
ko avto popravijo in odpeljejo.
Nigerija je najgosteje poseljena
afriška država. Na razmeroma
majhnem ozemlju se jih stiska
več kot 125 milijonov. Zaradi
goste naseljenosti je v deželi
veliko kriminala. Vsak hotel,
kjer prenočujeva, je obzidan
z visokim zidom, z bodečo
mrežo na vrhu. Strogo nama
odsvetujejo, da bi ponoči
vozila okrog. Za razliko od
večine Afričanov so Nigerijci
visoke postave. Pod njihovimi
temnimi pogledi se počutiva
majhna in negotova. Nevarnost
preži na vsakem koraku. Ne
ustavljava se dlje, kot je
bilo potrebno. Od ene meje
do druge prevoziva deželo
v treh dneh, čeprav veliko
ur preživiva na brezštevilnih
cestnih kontrolah.
Kamerun
Kamerunske ceste so kraljevsko
slabe. Z dvainšestdeset kilometrov
dolgo blatno cesto do prvega
mesta Mamfe, sva se borila
dva dni. Imela sva prvo prometno
nesrečo. Na težkem delu ceste
je Metka šla naprej in kazala,
kje naj vozim.Drsel sem po
blatnem žlebu ob robu ceste.
Nenadoma se je stranski kovček
zataknil ob rob žleba in prevrnil
sem se v dva metra globok
jarek. Pristal sem na hrbtu,
motor pa na meni, s kolesi
v zrak. Imel sem veliko srečo,
da se je naslonil zadaj na
prtljago, spredaj pa na krmilo.
Nepoškodovan se skobacam izpod
njega.
Po cesti, ki vodi skozi džunglo
se dogajajo čudne reči. Prebivalci
Kameruna so za razliko od
Nigerijcev nasmejani in družabni
ljudje. V vsaki vasi naju
vabijo na pogovor, ponujajo
nama palmovo vino ali sadje.
Ponoči se iz pragozda
večkrat oglasi bobnanje in
prepevanje, ki traja do svita.
V vaški cerkvi, kjer sva prenočevala,
so pozno v noč iz treh žensk
izganjali zle duhove. Polastil
se jih je namreč zlobec v
podobi opice, ko so brez spremstva
hodile po džungli. Ko zjutraj
sprašujeva domačine, kaj pomeni
nočni hrup, vprašanje preprosto
preslišijo. Poganske tradicije
so med prebivalci še vedno
močne. Ponoči opravljajo svoje
obrede, ko pa podnevi krščanski
duhovnik pride v vas, se udeležijo
maše.
Okolica
Mt. Kameruna, najvišje gore
države, je narodni park. Tukaj
živi veliko vrst opic, ki
so ogrožene in zato zaščitene
živalske vrste. Vendar prebivalcev
to ne moti. Opice so priljubljena
hrana. Divji lovci jih kar
ob cesti prodajajo, žive in
mrtve. Ob neki priliki sem
na dvorišču za gostilno pobral
opičjo lobanjo. Ljudje so
me obstopili in hoteli vedeti,
kaj bom počel z njo. Komaj
sem jih prepričal, da nisem
niti antropolog, niti poganski
svečenik in da želim lobanjo
spraviti le kot spominek.
Pred nama je najtežji del
poti skozi Afriko. Prevoziti
morava Srednjeafriško republiko
in Kongo, kjer divja vojna.
Nisva povsem prepričana, da
naju bodo spustili v deželo.
Vendar je to edina pot proti
jugu. Pot skozi Sudan ni možna.
Nobenemu popotniku iz zahodnih
držav ne izdajo vize, odkar
je Ameriški predsednik Clinton
jeseni 1999 ukazal bombardiranje
vojaških položajev, kjer poteka
državljanska vojna med Arabci
s severa in Nubijci z juga
dežele.
Prihodnjič: Frontalni napad
na osrčje Afrike
|
Uporabni nasveti
Slonokoščena
obala ni turistična
dežela. Belci,
ki živijo tukaj
so delavci humanitarnih
ustanov, podjetniki,
ali preprodajalci
rabljenih avtomobilov.
Uradni jezik je
francoščina, denarna
enota CFA, vreden
stotino francoskega
franka
Gana pa je raj
za turiste. Če
ne marate zime
in nimate veliko
denarja, je to
pravi kraj za
vas. Večina dopustnikov
prileti v Akro
in uživa ob peščenih
plažah Atlantika.
Uradni jezik je
Angleščina, denarna
enota Cedi, ki
zaradi visoke
inflacije izgublja
vrednost. S seboj
prinesite ameriške
dolarje.
O ostalih deželah
srednje Afrike
nima smisla dajati
nasvetov. Kdor
bo pripotoval
do tja, mu bo
tudi brez njih
vse jasno.
|
|
|