Čez največjo puščavo na svetu
Konvoj
Črn asfaltni trak se vleče skozi rumeno peščeno prostranstvo. Sonce je previsoko, da bi
svetilo v oči, vendar je tako svetlo, kot da bo večno dan. Atlantik je stalno na desni.
Puščava naju obkroža, ko Moto Guzzi požira kilometre skozi Maroko proti Dakhli. Asfalt pod
gumami je kakor varen materin objem. Kasneje, ko asfalta ne bo več, bova pesek zajemala z
veliko žlico.
Dakhla, mesto na spodnjem koncu Maroka, je zbirališče popotnikov, ki nameravajo prečkati
Saharo. Od tu naprej potuje konvoj, ki ga zaradi varnosti spremlja maroška vojska. Ta noče,
da bi posamezniki sami križarili po puščavi in se srečevali s prebivalci bivše španske
kolonije Zahodne Sahare. Borce za svobodo skupine Polisario so pokorili tako, da so jim
odrezali vire preskrbe. V redkih oazah, posejanih po Sahari se še skrivajo pripadniki
različnih plemen, predvsem Tuaregov, vendar nimajo orožja in vozil, da bi ogrožali
Maročane. Ti držijo celotno področje trdno v svojih rokah. Ozemlje levo in desno ob cesti
je minirano.
Konvoj krene dvakrat na teden. Dobiti sva morala dovoljenja emigracijske
policije, vojske in carine, kar je trajalo ves dan. Naslednji dan so vojaki preverjali
dokumente in postavljali vozila v vrsto. Opoldne smo se odpeljali. Temnilo se je že, ko smo
prišli na mavretansko mejo. Prespali smo v vojaški utrdbi, ki jo sestavlja le nekaj hiš
brez vsake opreme, obkroženih z meter visokim zidom. V soju ogjnev in baterijskih svetilk,
ter ob prepevanju Mavretancev, ki so se v konvoju vračali domov, sva utonila v spanec.
Ponoči so nama ukradli tank torbo z rezervnimi deli, orodjem in avtokartami. Vsebina za tatu
ni imela nikakršne vrednosti, za naju pa neprecenljivo - avtokart ni mogoče dobiti nikjer v
Afriki. Stopil sem do komandanta in prijavil tatvino. Nejevoljno je pristal, da v spremstvu
vojaka sam preiščem vozila. Brskal sem po visoko naloženih kamiončkih, vendar sem kmalu
obupal. Čez torbo sva napravila križ.
Prihod v Mavretanijo
Na mavretanski strani se prvič srečamo s peskom. V državo lahko pridemo le preko visokega
kupa peska. Avtomobile družno porivamo, da se izkopljejo iz peščene pasti. Trije motoristi,
ki vozimo v konvoju, smo oviro zmogli brez tuje pomoči. Sam se z zaletom zapodim v peščeno
morje. Zadnje kolo meče pesek visoko v zrak. Ostali vozniki me spodbujajo in si oddahnejo, ko
dosežem trdna tla. Eden manj za porivanje.
Maroška vojska je ostala na oni strani meje. V spremstvu mavretanske vojske, zaviti v oblake
prahu, poskakujemo po razriti cesti do 62 km oddaljenega Noadhibouja. Tu je konec konvoja,
prepuščeni smo sami sebi.
Mavretanija je zaostala dežela, ki jo obišče le malo ljudi. Večino dežele
pokriva puščava. Največ prebivalcev živi na jugu, kjer ob reki Senegal obdelujejo polja.
Mesta so skupine pritličnih zgradb z ravnimi strehami, ki jih povezujejo široke ulice. Le
redke ulice so asfaltirane. Ko zmanjka hiš, je tudi ulice konec, začne se pesek. Tu in tam
sega proti nebu minaret. Vse pa obvladuje žgoče sonce, zaradi vročine se čez opoldne
vsakdo skrije v senco.
Prebivalcev te dežele je komaj za dobro Slovenijo. Večina je Mavrov, ki so mešanica med Arabci in Berberi. Ti nomadi, ki so prišli s severa, vladajo deželi. Z
značilno ozko glavo in kodrastimi lasmi hodijo okrog v tradicionalnih svetlo modrih haljah
bubu. Smatrajo se za večvredne od ostalih ras. Govori se, da Mavretanci vzdržujejo
sužnjelastništvo, vendar je to težko dokazati. Za Mavre veljata dve resnici, javna in
skrita.
"Spoštujemo vsako vero, tudi nevernike," razlaga Abdulah, ko se hladimo v senci.
Čez nekaj minut pa že začne razkrivati svoje prave poglede na vero in družbo. Prepričuje
naju, naj se pridruživa Mohamedovi veri. Ko pa je začel razlagati o pravicah žensk, je
Metko kar dvignilo. Takoj je hotela zaključiti zanimivo debato.
Čez Saharo
"Dvesto Francoskih frankov na vozilo, to je odločno preveč!" se razburja Frank.
"Vodnik bo zaslužil več kot jaz!"
"Ni preveč! Kako visoko pa ceniš svoje življenje?" ga miri Henry. Pripoveduje, da
so na eni od prejšnjih voženj skušali sami priti čez Saharo. Na neki točki so izgubili
orientacijo in se dva dni vrteli v krogu. Zmanjkalo jim je vode. Bili so že čisto obupani,
ko jih je našel domačin, ki je šel mimo. Od takrat vedno najamejo najboljšega vodnika.
Fadel je najboljši, zahteva dvesto frankov, vendar je to prava malenkost, v primerjavi s ceno
življenja.
Na petsto kilometrov dolgo pot čez Saharo smo se odpravili zgodaj zjutraj. Skupino sestavlja šest starih avtomobilov, ki jih prodajalci peljejo naprodaj v Senegal ter dva
motorja. Poleg naju z Metko, s Hondo Africa Twin potuje Južnoafričan Fred, ki se iz Anglije
vrača domov.
Najin Moto Guzzi, je obložen s prtljago in z dvema kantama. Ena je polna bencina, druga pa
vode. Motor rije po pesku, nikakor ga ne uspem obdržati v smeri. Fadel oceni, da sva
pretežka in da zadržujeva kolono. Prtljago in obe kanti preložimo v avtomobile, tudi Metka
prisede v enega. Zdaj poletim. Olajšan motor se pri hitrosti nad 60 km na uro dvigne na
površino peska. Kot smučar na vodi uživam v hitri vožnji. V puščavi je prostora dovolj.
Ni treba voziti po kolesnicah tistih, ki so pred tabo, lahko zaviješ levo ali desno. Pista je
ponekod široka več kot kilometer, edino na kar moraš paziti je, da ostalih ne izgubiš
izpred oči.
Stare kripe se kvarijo, vzmeti pokajo. Pri vsaki sipini kdo obtiči v pesku,
treba je družno porivati. Poleg tega veter stalno piha od zadaj in avti se ne hladijo. Ko
prvi zakuha, se obrnejo za 180 stopinj, odprejo pokrove motorja in čakajo, da veter ohladi
pregrete hladilnike. Fadel skrbi, da smo vsi na kupu in spravlja avte iz peska. Ko komu
zmanjka moči, od nekod privleče keks ali kos kruha in ga vzpodbuja. Kljub temu, da hitimo,
se zamuda nabira. Prvi dan smo prevozili manj, kot je bilo predvideno. Približno na tretjini
poti, kar sredi puščave poležemo v spalne vreče in zaspimo pod svetlimi zvezdami.
Zjutraj s sebe stresemo pesek, ki ga je ponoči nanosil veter in se poženemo
naprej, da nadoknadimo zamujeno. Spet gre z vetrom v hrbet. Ves dan porivamo, hladimo in
popravljamo avtomobile. Na obali Atlantika od ribičev kupimo ogromne ribe in napravimo
piknik. Počitek mi pride prav, čeprav se je nivo v kanti z vodo nevarno znižal..
|
|
Vožnja po plaži
Zadnji del poti poteka po plaži, ozkem pasu mivke med morjem in visokimi sipinami. Ta del je
mogoče prevoziti le ob oseki, zato smo morali priti skozi do dveh popoldne. Zgodilo se je
že, da je morje zalilo zamudnike. Plima je onesposobila avtomobile, njihovi ostanki še danes
samevajo ob poti, napol pokriti s peskom.
Za avtomobili ne morem napredovati, kolesnice me potegnejo vase. Zavrti me, pogosto sem na
tleh. Fadel me pošlje naprej. Zdaj pa gre kot blisk! S hitrostjo 120 km/h kar plavam nad
peskom. Motor komaj pušča sledi v mokri mivki. Včasih me zalije morski val, nad mano letijo
oblaki ptičev, ki prestrašeni bežijo nad morje. Fred, ki so ga ostali poslali za mano me
komaj dohiti. Pri odcepu je treba zaviti stran od morja. Opoldne zagledamo tri visoke antene,
ki označujejo mavretansko glavno mesto Nouakchott. Pot čez Saharo je trajala dva dni in pol.
Spoznavanje črne celine.
S Fredom sva se dogovorila, da bomo nekaj časa potovali skupaj. Avtomobilisti se odpeljejo v
Senegal, po svojih poslih. Poslovimo se in zavijemo na jug, proti Maliju.
"V Afriki je vse veliko. Kadar se ulije, ne pada, ampak teče," razlaga Fred.
Šotorili smo v vadiju, suhem rečnem koritu, ko se je nenadoma stemnilo. Bliski so parali
nebo. V paniki smo pograbili šotore in se premaknili na bližnjo vzpetino, da nas ne bi
zalila voda. Čez pet minut je veter nevihto razpihal, dežja ni bilo.
Fred je poznavalec Afrike. Od njega se učiva o rastlinstvu, ter o navadah ljudi in živali.
Ob tabornem ognju pripoveduje o življenju v Južni Afriki, v času apartheida.
"Nisem rasist, vendar ne maram, da so črnci povsod okoli mene,"
razlaga. "Ničesar ne znajo, vse orodje polomijo, iz najmanjše težave napravijo pravo
zmešnjavo." Da, da, tudi mi imamo svoje "črnce," sem se strinjal, le da ti
nimajo črne kože.
"Ko bosta, tako kot zdaj, taborila v Južni Afriki pazita, da vama ogenj nikoli ne
ugasne," nadaljuje Fred. "Zveri lahko preženeš le z ognjem, ničesar drugega se ne
bojijo. Najbolje je, da okrog taborišča razpostavita veje, ki jih v sili zažgeta." Nenadoma poskoči, zgrabi gorečo vejo in ubije škorpijona, ki gomazi pri
mojih nogah. Z Metko skočiva pokonci in dvigneva plahto, na kateri sva sedela. Pod njo se
skrivajo še trije škorpijoni.
"Majhni so prav tako strupeni kot veliki," je pravi Fred in jih požge z gorečo
vejo. "Vedno hodijo v družinah, če ne ubiješ vseh je bolje, da si poiščeš nov kraj
za prenočišče."
Šele ko si v Maliju, si v Afriki
Tri dni smo se prebijali po pisti, ki vodi v Mali. Deževna doba se je komaj končala, mnogo
cest je poplavljenih. Edina pot, ki je po besedah domačinov suha, sploh ni vrisana na karti.
Borimo se s peskom, blatom, luknjami in koriti. Največkrat je lažje kot po cesti, voziti ob
njej, po travi. V mestu Ayoun-el-Atrous smo uredili mavretanske carinske formalnosti. Meja
mora biti blizu. Prispemo v neko vas. Med iz blata zgrajenimi zidovi pripeljemo na osrednji
trg. Obstopijo nas visokorasli vaščani, črni kot oglje in nas radovedno otipavajo.
"Gougi? Mali?" vprašam.
"Ne, tam!" eden od njih pokaže čez hrib. Čez nekaj minut vožnje prispemo v prvo
obmejno mesto v Maliju. Na sipkem pesku se motor divje zavrti in že sva na tleh. Z Metko sva
padla točno pred pisarno mejne policije.
Naslednjič: Po poteh in brezpotjih Zahodne Afrike
Koristni napotki:
Slovenci potrebujemo vize za vse afriške države. Najbolje je, da jih nabavite že doma.
Midva sva maroško že imela, mavretansko sva dobila v Madridu (čakala sva pet dni), malijsko pa v
Rabatu (isti dan). |
|
Denarna enota v Maroku je Dirham. Najbolje, da jih nabavite pred mejo, v Ceuti ali
Melilli. Za motorno vozilo priznajo zeleno karto. V vsakem mestu je vsaj eden avtokamp. Ti so
najcenejša in varna prenočišča.
Denarna enota v Mavretaniji je Ugija, vredna približno toliko kot Tolar. Najbolje jih je menjati v
menjalnicah, ker pogosto na kontrolnih točkah zahtevajo potrdilo. Najboljša tuja valuta je francoski
frank in ameriški dolar. Avtokampov ni, v mestu najdite hotel z ograjenim parkiriščem.
Denarna enota v Maliju je Centralnoafriški frank (CFA), ki velja tudi v Senegalu, Slonokoščeni
obali, Togu in Beninu. Najboljša valuta je francoski frank. Avtokampov ni, so pa povsod ceneni
hoteli. Vzemite mrežo proti komarjem! |
|
Uroš Blažko
Vodmatska 37, Ljubljana
Tel. 540 55 89, 040 290 374

|