| Obnova
motornega kolesa - Moto Guzzi
Quota 1100 ES
Ali
ima motorno kolo dušo?
Policaj v malem italijanskem
mestu Mandello del Lario,
kjer je tovarna Moto Guzzi,
mi je vzel dokumente, ker
sem se vozil brez čelade.
Poslal me je, da jo peš prinesem
iz dva kilometra oddaljenega
avtokampa. Tedaj je k policaju
pristopil delavec iz tovarne,
ki sem ga pred tem spoznal.
S policajem je nekaj živahno
razpravljal. Nato je prišel
k meni. Je že dogovorjeno,
mi je dejal, nobene kazni
ne boš plačal. Kaj pa si mu
rekel, sem ga vprašal. Povedal
sem mu čarobnebesede: "giro
del mondo" (okrog sveta).
Giro del mondo
Z življenjsko sopotnico Metko
sva se odpravljala na enoletno
potovanje po Afriki in Južni
Ameriki. Iskala sva močan
motocikel, ki bo zmogel prevažati
dve osebi, s prtljago vred,
in ki bo dovolj vzdržljiv
in nezahteven za vzdrževanje,
da ga bom lahko popravljal
tudi tam, kjer ni nobenih
servisov. Biti mora vsaj tisoč
kubičen in imeti mora kardanski
pogon, da ne bo treba mazati
in menjati pogonske verige
in zobnikov. Izbrala sva terenski
potovalnik Quota 1100 ES.
Tovarna Moto Guzzi nama je
skupaj z generalnim zastopnikom
Avtoplus iz Kopra omogočila
ugoden nakup.
Motocikel
je ostal povsem serijski,
dodal sem le dva velika prtljažnika.
Zadnji je nosil dva aluminijasta
kovčka, prednji pa dve dvajsetlitrski
ročki, ki sva ju rabila za
prečkanje Sahare. V eni je
bil bencin, v drugi pa voda.
Kasneje sem se ročk znebil
in na prednji prtljažnik privezal
težje kose prtljage. Tako
sem več teže prerazporedil
na prednje kolo.
Potovanje je trajalo celo
leto. Bilo je naporno tako
za naju z Metko, kot za motocikel.
Skozi 36 držav sva prevozila
65 tisoč kilometrov, kar v
povprečju znese dvesto na
dan. Iztrošila sva pet prednjih
in šest zadnjih gum in imela
več kot trideset gumidefektov.
Najin jekleni konjiček je
ves čas dobro deloval in naju
je zanesljivo pripeljal domov.
Na koncu je izgledal kot vojak
po bitki. V takšnem stanju
bi težko prenesel še eno takšno
potovanje.
Hladna ekonomska logika
Eno leto sem vodstvo tovarne
prepričeval, da bi najino
Quoto obnovili. Popravilo
se ne izplača, so mi odgovarjali,
preveč delov bi bilo potrebno
zamenjati. Razen motorja in
menjalnika je vse drugo poškodovano
in zvito, pa še to motor bi
morali pregledati. Če hočeš
spet potovati, si omisli nov
motocikel.
Z
njihovo logiko se nisem strinjal.
Tovarna Moto Guzzi izdeluje
motocikle z dolgo življenjsko
dobo. Ljubitelji veteranov
obnavljajo petdeset in več
let stare motorje, zakaj ne
bi obnovili dve leti starega?
Motocikel je na potovanju
opravljal nalogo delovnega
konja in opravljal jo je dobro.
Čeprav ni lep, nama je prirasel
k srcu. Navadil sem se njegovih
dobrih in slabih lastnosti,
postala sva prijatelja. Na
tem svetu moramo ceniti tudi
druge vrednote, ne le hladne
ekonomske logike, sem prepričeval
odgovorne v tovarni. Med tem
je motocikel, umazan in zaprašen
ždel v tovarniškem skladišču.
Septembrskega srečanja motoristov
v kraju Mandello del Lario
se je udeležilo 15.000 ljudi.
Tudi jaz sem bil med njimi.
Tovarniške hale so bile polne
navdušenih "gucistov",
ki so si ogledovali stroje
in montažne trakove, kjer
izdelujejo prav take jeklene
konjičke, kot so njihovi.
Kaže, da se je del navdušenja
preselil tudi na zaposlene
v tovarni. K meni sta pristopila
šef rezervnih delov g. Retaggi
in šef tovarniškega servisa
g. Serafino. Mogoče bi se
pa lahko zmenili za popravilo
tvojega motorja, je dejal
Retaggi. Priti pa moraš sam,
je pripomnil Serafino, da
boš delal, ker so moji ljudje
prezaposleni. Nisem si dal
dvakrat reči. Takoj smo si
udarili v roko: konec novembra
pridem delat za en teden.
|
|
Obnova
V ponedeljek, hladnega novembrskega
jutra, sem se najavil v tovarniškem
servisu. Quoto smo postavili
na delovno mizo v oddaljenem
kotu dvorane, da ne bom motil
ostalih mehanikov. Serafino
mi je prinesel delovni kombinezon.
"Tu imaš motor, pa ga
razdri!"
Delo
je steklo. Z motocikla sem
snemal dele in jih zlagal
na tla. Na začetku sem porabil
veliko časa, preden sem v
vitrinah našel pravo orodje,
ki ga je nato kak mehanik
spet odnesel. Sčasoma pa so
se stvari uredile in delo
je napredovalo vedno hitreje.
Zvečer ni od motocikla ostalo
nič drugega kot kup ropotije
v kotu delavnice.
Drugi dan se je začelo zares.
Vsak del sem opral z razredčilom
in ga prinesel na pregled.
Serafino je odločal, kaj je
potrebno zamenjati. Pri motorju
ni skoparil: z dobrim agregatom
lahko narediš veliko kilometrov.
Prinesel je novo glavno gred,
ojnice in cilindre z bati.
Lahko sem izbiral med standardnimi
in športnimi motornimi glavami.
Manjše dele, ki jih je bilo
treba zamenjati, sva z mehanikom
Stefanom šla iskat na proizvodni
trak. Prvič je šel z mano,
potem pa sem hodil sam. Pri
delavcih v montaži sem nabiral
dele tako kot v supermarketu,
le da je bilo zastonj. Ko
je bil motor sestavljen, sva
ga s Stefanom odpeljala na
oddelek, kjer v preizkuševalnih
komorah preizkušajo sestavljene
agregate. Tu so ga elektromotor
vrti deset minut z 2800 obrati
in nato deset minut s 5600
obrati. Na instrumentih smo
spremljali upor vrtenja, zvok,
pritisk olja in temperaturo.
Na koncu smo preverili, da
motor ne pušča olja.
Menjalnik
smo razdrli v prafaktorje
in ga pregledali. Zamenjali
smo le aluminijast pokrov
in vzmet selektorja prestav.
Diferencialni pogon pa je
bilo treba zamenjati v celoti.
Po dnevu v proizvodnji sem
se znova znašel za mizo v
kotu delavnice. Jaz sem sestavljal,
mehaniki pa so prinašali rezervne
dele. Vgradil sem nov gornji
del okvirja, zadnje in prednje
vilice, nova kolesa. "Ne
bi raje zamenjal kompletne
električne napeljave, stara
se mi zdi malce razpokana,"
je dejal Serafino in vrgel
na mizo šop žic. Nove plastične
pokrove in armaturno ploščo
so izbrskali iz velikih zabojev
v skladišču. Nič hudega, če
so bili različnih barv, treba
jih je bilo zamenjati, ker
(kot je dejal Serafino) so
stari bili v "groznem"
stanju. Vgradil sem povsem
odprt izpušni sistem od modela
V 11, ker je bil pač "najbolj
pri roki".
V
petek zvečer je bila Quota
sestavljena. Nalili smo bencin
in prvič po enem letu sem
zaslišal glasno bobnenje iz
povsem odprtega glušnika.
Testni voznik je z motociklom
odšel na vožnjo in predlagal
nekaj popravkov. Nastavili
smo vzmetenje in elektronski
vbrizg goriva. Potem pa sem
zlezel na sedež in se zapeljal
po dvorišču, med tovarniškimi
halami. Srce mi je igralo
od razburjenja. Delavci, ki
so pravkar končali svojo izmeno,
so me spodbujali z vzkliki:
"naredi giro del mondo",
in "postavi ga na zadnje
kolo!"
Motor z dušo
Preden sem zapustil tovarno,
smo imeli malo "tiskovno
konferenco. "Zahvaljujem
se vam, ker ste mi omogočili,
da sem povsem obnovil motocikel.
Verjetno je to edina tovarna,
kjer je kaj takega mogoče."
"Od tvojega motorja ni
ostalo veliko, mar ne bi bilo
bolje, če bi si izbral novega?"
je vprašal Retaggi. "Nikakor
ne! Novih motociklov je tam
na oni strani cela vrsta,
vendar do njih ne čutim nič!
Tale pa je moj, z njim sem
doživel veliko lepih trenutkov.
To je motor, ki ima dušo!"
"Pa glej, da ga boš odpeljal
domov v Slovenijo še pred
božičem, če ne ga bomo vzeli
za svojega," je pripomnil
Serafino.
Tekst in foto: Uroš Blažko
|