|
Obljubljena
dežela
Kako pa prideš na drugo stran,
me je vprašal možak pri mehiškem
mestu Veracruz. Pravkar sem
prečkal most, da bi slikal
ribiče, ki so metali mrežo.
"Peš," sem mu odvrnil
misleč, da me možakar sprašuje
o mostu.
"Ne, ne! Kako prideš
v Ameriko, odkoder ste vi?"
je vztrajal. "Meni je
migra že štirikrat zavrnila
prošnjo!"
Sindrom nenadnega bogatstava
Nuevo Laredo, kjer je
mejni prehod med Mehiko in
ZDA vrvi. Most čez tako opevano
reko Rio Grande je nabit z
avtomobili. Korakoma se približujemo
drugemu bregu, gledamo ameriško
zastavo, ki ponosno vihra
nad mejnim prehodom in s tesnobo
premišljujemo, če bo na meji
šlo vse v redu.
"Kako mi gre," je
vprašal uradnik, ko je uganjeval,
kje je Slovenija. Potne liste
je presvetlil z nekakšno lučjo
in jih predal svojemu kolegu.
"Sem ju že vse vprašal,"
mu je dejal. Tedaj sva se
šele zavedla, da je prijazen
pogovor v resnici bilo prefinjeno
zasliševanje. Medtem je zunaj
policijski pes ovohaval najin
motor in iskal mamila. Končno
sva dobila težko pričakovan
žig. "Za en mesec,"
je odločil uradnik. "Dobrodošla
v Ameriki!"
Zapeljala sva po ulicah ameriškega
mesta. Tako je, kot sva videla
v filmih. Prometnih pasov
je več kot avtomobilov. Semaforji
kot novoletne lučke polnijo
in praznijo križišča. Table
obveščajo, kam moraš zaviti
in kam ne smeš. Namesto prometnih
znakov so table z napisi.
Za Američane morajo biti prometni
predpisi in omejitve obširno
pojasnjeni. Ceste so označene
s številkami. Tiste, ki tečejo
od vzhoda na zahod imajo parne
številke, one od severa proti
jugu pa neparne. Če imaš avtokarto,
se ne moreš izgubiti. Na prvo
črpalko jo greva torej kupit
in natočit bencin. Ta je poceni.
Točim galone in mislim: porabe
goriva ne bo mogoče izračunati
brez kalkulatorja!
Vse ostalo pa je drago, celo
vodéna kava v skoraj litrskih
papirnatih kozarcih. Ob ceni
cigaret me je skoraj vrglo.
"Tukaj pa ne smete kaditi,"
je rekla prodajalka v klimatizirani
trgovini črpalke. Kje pa lahko?
Seveda tamkaj, kjer je polno
cigaretnih ogorkov na tleh.
Kar pred črpalko, kjer šoferji
točijo bencin. No, taka je
torej Amerika!
Štiripasovna cesta, gladka,
brez ene same luknje se vije
skozi od sonca ožgano pokrajino.
Poletna vročina je taka, da
mora cesta biti betonska,
ne asfaltna. Teksas je največja
zvezna država ZDA. Tukaj mora
biti vse največje: krave morajo
imeti najdaljše rogove, zabaviščni
parki morajo biti največji.
Mehičanom na čelu s cesarjem
Maksimiljanom so odvzeli največ
zemlje. Imena krajev in mest
so taka, kot bi se še vedno
vozila po Mehiki. Tudi razdalje
med mesti so največje. Celo
milje so večje od kilometrov.
Od San Antonia do El Pasa
je 560 milj.
"Tja pa ne bova prišla
danes," sem vzdihnil.
"Zakaj ne," je odvrnil
šofer, s katerim sva se pogovarjala
na največji bencinski črpalki.
"Omejitev hitrosti je
sedemdeset milj na uro. Če
kreneta ob devetih zjutraj,
sta ob petih popoldne že tam."
Zakaj mora biti v Ameriki
vse tako zelo urejeno?
Na drugi strani zakona
V angleščini se policajem
reče vsiljevalci zakona in
točno to tudi so. Na mestnem
nivoju so šerifi, na nivoju
zveznih držav pa trooperji.
V Ameriki se vozi počasi,
vendar Američani omejitev
hitrosti ne jemljejo dobesedno.
Vozijo kakih deset milj hitreje,
kot je dovoljeno. Dokler voziš
v koloni, je vse v redu.
Najhujše so majhne, zakotne
vasi, kjer si takoj prehiter.
Radarje smejo uporabljati
le zvezni policaji, lokalni
pa ne. Zato šerif postavi
ob cesti dve kangli za mleko
in s štoparico meri tvojo
hitrost. Plačilu ne moreš
uiti.
Policajev kar mrgoli, opazijo
vsak prekršek. Pojavijo se
od nikoder in ko v vzvratnem
ogledalu zagledaš utripajoče
luči in zaslišiš sireno, je
že prepozno. Ustavljajo vedno
od zadaj. Voznik mora na policajev
znak takoj zaviti h kraju,
vendar ne sme iz avta. Ostati
mora na sedežu in z rokami
na volanu mirno čakati, kaj
bo dobrega.
Za najhujši prekršek velja,
če policaja skušaš podkupiti;
po tem se bistveno razlikujejo
od svojih kolegov v Južni
Ameriki ter še posebno v Mehiki.
Policaj voznika nikoli ne
sme ustaviti zgolj zato, da
bi ga legitimiral. Šele ko
storiš prekršek, te ustavi
in istočasno preveri tvoje
dokumente. Midva nisva sklenila
obveznega zavarovanja, zato
sva se držala predpisov. Imela
sva srečo, s policaji sva
prišla dobro skozi.
Ob cesti se je pasla čreda
bizonov. Ker so te živali
v naravi redke, sem hotel
izkoristiti priložnost, da
jih fotografiram. Še preden
pa sem izvlekel fotoaparat,
se je za najinim motorjem
že ustavil policijski avto.
Iz njega je zlezel šerif,
si nataknil klobuk in dejal:
"Ustavljanje na bankini
je v nasprotju z zakonom,
razen če rečete, da je v sili."
"Da, da, je v sili,"
sem se znašel. "Iz motorja
pušča olje in zadevo moram
preveriti."
"No dobro," je vzdihnil
mož postave in čez ramo pogledal
čredo bizonov. "Če me
torej ne potrebujeta, se bom
kar odpeljal." Tokrat
sva jo poceni odnesla, le
bizoni so se preveč oddaljili,
da bi še lahko napravil dober
posnetek.
Drugič pa sva imela še večjo
srečo. Na avtocesti je zaradi
del na cesti nastal zamašek.
Avtomobili so se premikali
korakoma. Napredovanje s težko
obloženim motociklom je postalo
težko, pa še motor se je pričel
pregrevati. Zavil sem na bankino
in ob avtomobilih počasi napredoval.
Skoraj v trenutku je pridrvel
policaj in jezno pokazal,
naj zapeljem h kraju. Počasi
sem hitel izpolniti ukaz in
razmišljal, kako bi se izmazal
iz zagate. Tukaj bo potrebno
upoštevati nasvet, ki ga je
dal motorist iz Teksasa: nič
izgovarjanja, preprosto se
bova naredila, da ne znava
angleško.
Vse kar sem dejal je bilo
- yes, yes, yes. Policaj je
hotel vozniško, dal sem mu
mehiško zavarovalno polico.
Nato je hotel dokument za
registracijo, dobil je mednarodno
vozniško.
Nato sem mu dal še carinski
karnet, prometno dovoljenje
in certifikat o cepljenju.
Zalagal sem ga s papirji,
dokler ni obupal.
"Well...moral bi vama
dati listek, vendar če bosta
vozila po cesti naj vama bo
za tokrat. Sta me razumela?"
"Yes, yes, yes!"
Vrnil je šop papirjev in naju
mahajoč navzdol z rokama pospremil:
"Vooozi počaaasi!"
|
|
Hitra
prehrana
Na vstopu v vsako zvezno državo
je informacijski urad. Zastonj
dobiš karto države, kup prospektov
in še kavo povrhu. Največja
atrakcija vsakega kraja je
seveda nakupovalni center.
Gesla - kupuj dokler ne umreš,
ali - nabavljaj dokler se
ne zvrneš - za Amerikance
veljajo v polni meri. Ogromna
industrija dela samo za to,
da bi tistim, ki že vse imajo,
še kaj prodali.
Edina telesna aktivnost ljudi
je sprehod od parkiranega
avtomobila v trgovino ali
v restavracijo s hitro prehrano.
Kdor ne mara hamburgerjev
ali pice, bo večkrat lačen
kot sit. Po podatkih ameriške
zdravstvene organizacije ima
več kot polovica prebivalcev
preveč kilogramov. Toliko
debeluhov ne boš videl nikjer
drugje. Hitra prehrana ne
prizanaša ne belcem, ne črncem.
Prave gmote človeškega mesa
se valijo okoli. Tudi v trgovinah
z oblačili je več kot polovica
prostora namenjena garderobi
ogromnih razsežnosti, številke
XXXL.
"Vse te novotarije, sirni
in dvojni burgerji, solatni
in sadni sendviči so navadne
smeti," reče možakar,
ki se komaj zbaše za sosednjo
mizo. "Če vprašate mene,
ga ni čez stari dobri McDonald
hamburger!"
Kanada
Približala sva se severni
meji. Niagarski slapovi grmijo
dan in noč, vendar je Američanom
uspelo, da jih praktično ne
opaziš. Za ogled se je treba
povzpeti na enega od razglednih
stolpov, lahko se popelješ
z ladjico, helikopterjem ali
kar z žičnico. Prav tukaj
se nama je po prvem posnetku
pokvaril fotoaparat. Izkazalo
se je, da je popravilo predrago
in da bi predolgo trajalo.
"Raje kupita novega,"
nama svetujejo. "Že za
deset dolarjev se dobi avtomatskega,
pa še film dobite zraven!"
Zakaj je v Ameriki toliko
luknjastih in zarjavelih avtomobilov?
Popravila so draga, zato spregledajo
marsikaj, kar bi pri nas na
tehničnem pregledu izvrgli.
Na karoseriji moraš zakrpati
le tako veliko luknjo, skozi
katero lahko vtakneš roko.
Zadostuje, če jo prekriješ
s kosom lepenke.
Kanadčani so obsedeni od presežnikov.
Glavno mesto Ontaria se ponaša
s CN stolpom, ki je s 553,3
metri najvišja konstrukcija
na svetu. Najdaljša cesta
Yonge meri 1190 kilometrov
in te popelje na sever, do
polarnega kroga. Musical mišelovka
predvajajo že 23 let, najdlje
na svetu. Tukaj živi največ
Italijanov izven Italije,
Kitajci pa imajo pet kitajskih
mest, celo dve več kot v New
Yorku. Kanadčani pravijo,
da je prestopno leto zato,
da lahko preživiš en dan več
v Torontu.
Midva sva obisk mesta drugače
zastavila. Na avtocesti pred
Torontom se nama je pokvaril
motor. Spoznala sva, da je
najhujše, če si v tej ogromni
deželi brez lastnega vozila.
Precej kilometrov sem moral
prepešačiti, da sem prišel
do telefona in poklical vlečno
službo. Do prvega hotela je
bilo spet precej kilometrov
hoje. Drugi dan spet peš do
servisa, kjer so odpeljali
motor.
"Včeraj smo vaju videli,"
naju pozdravijo mehaniki.
Verjetno še danes govorijo,
kako sta tistega dne šla dva
v motoristični opremi, peš
"dol po roudi."
Veliko jabolko
Prispeva do New Yorka. To
je pa čisto drugačen kraj,
kot ostala Amerika. Za nama
je ostala dežela, kjer alkoholne
pijače dobiš le v posebnih
trgovinah, kjer cigaret ne
moreš kupiti brez osebne izkaznice,
kjer kavboji z družinami potujejo
z rodea na rodeo in tekmujejo
za prva tri mesta, ki prinašajo
denar, kjer si štiridesetletni
sinovi materam ne upajo povedati,
da se nekje na drugem koncu
sveta kopajo zgoraj brez.
Zapustila sva deželo, kjer
je tudi svoboda le navidezna.
Sprva sem se mesta zaradi
njegove velikosti bal. Kasneje
pa po njem voziva z lahkoto,
prav tako kot vsi drugi: na
listku imava napisane številke
cest in številke odcepov,
kjer je treba zaviti. Nastaniva
se v avtokampu, prav nasproti
visokih stolpov Manhattna.
Kip svobode naju spominja
na prodajalca sladoleda. Z
visoko dvignjeno baklo čuva
zaliv, kamor se izliva reka
Hudson.
Najvišja stolpiča Svetovnega
trgovinskega centra se le
redko v celoti pokažeta iz
oblakov. Čez nebo vsako minuto
žvižga letalo, ki vzleta ali
pristaja na eno od številnih
letališč. Sirene reševalnih
in policijskih vozil pripovedujejo,
da se kar naprej nekaj dogaja.
Ne zdrživa dolgo - greva v
"mesto", da naju
cestni vrvež potegne vase!
Sprehajava se po Broadwayu,
po peti, šesti in ostalih
avenijah. Ob gledanju navzgor
te zaboli vrat, ostali sprehajalci
pa takoj vidijo, da si prvi
dan v mestu. Na vzpon z dvigalom
na vrh stolpnice Empire State
Building je tudi med tednom
treba čakati dve uri. Tukaj
so ulice polne ljudi in trgovin.
Vse to sva v drugih krajih
pogrešala.
Amerika je talilni lonec narodov.
New York je za to najboljši
primer. Večina priseljencev
ostane tukaj. Na širokih pločnikih
avenij srečava predstavnike
vseh narodnosti in ras. Ogledujeva
nenavadno oblečene ljudi,
z najbolj nenavadnimi pričeskami.
Ob možaku, ki nosi živo kačo
okrog vratu, vidiva Afričana
v kongoški narodni noši. Polovice
jezikov, ki se govorijo na
ulici sploh še nikoli nisem
slišal.
Veliko jabolko, kakor Američani
imenujejo svoje največje mesto,
nikoli ne spi. "Življenje
je težko v betonski džungli,"
poje pevec, medtem ko se na
parkirišče nočnega kluba Sand
valijo avtomobili. Gostje
prihajajo tudi po enih ponoči,
ko ansambel že pospravi svoje
stvari. Ob tehno in rave glasbi
se zabavajo dokler se ne zdani.
Nekaj dni, kolikor imava na
voljo, ne zadošča za ogled
tega ogromnega mesta. Zato
je dobrodošlo, da ravno vrtijo
film o New Yorku. Ogledava
si ga v 3D tehniki, seveda
na največjem filmskem platnu
na svetu.
Prišel je dan odhoda in s
tem konec najinega potovanja.
Do skladišča na drugem koncu
mesta, kamor morava dostaviti
motor, prevoziva 65 kilometrov.
Tam izčrpajo bencin in olje
in ga pripravijo za prevoz
preko luže. Midva pa s kovčki
z motorja in s čeladami v
roki kreneva proti letališču,
enemu izmed mnogih.
Tekst in foto Uroš Blažko
e-mail uros@motoguzzi-si.com
|