Aerobika
v sesalni cevi – drugi
del |
Ali veste,
kaj se v motorju dogaja, ko
pritisnete plin? Časi, ko
je bilo motoroznanstvo obvezen
predmet pri vozniškem izpitu
so mimo, kljub temu pa je
dobro, da spoznate, kaj se
dogaja v sesalni cevi.
Elektronski
vbrizg goriva
Motor z notranjim izgorevanjem
rabi za delovanje mešanico
zraka in goriva. Od nastanka
bencinskih motorjev je to
mešanico pripravljal uplinjač,
z razvojem elektronike pa
se je ponudila druga možnost:
elektronski vbrizg goriva.
Vbrizg pri bencinskem motorju
postaja podoben dizelskemu,
vendar z dvema razlikama:
pri dizlih se gorivo pod pritiskom
vbrizga direktno nad bat,
kjer zaradi kompresije pride
do samovžiga, pri bencinskih
motorjih pa se bencin vbrizga
v sesalno cev, mešanico zraka
in bencina pa vžge električna
iskra.
Zakaj so začeli spreminjati
utečen način uplinjevanja
goriva? Uplinjač ima dve slabosti,
pravzaprav tri: slabo se prilagaja
različnim pogojem delovanja
motorja in je predrag. Tovarne
namreč razvijajo čedalje bolj
zmogljive motorje. Večji cilindri
zahtevajo večje uplinjače,
njihov razvoj pa ni ekonomsko
upravičen. Poleg tega države,
kot so Švica in ameriška Kalifornija,
postavljajo vse ostrejše zahteve
po čistih izpušnih plinih.
Uplinjač se ne more zadovoljivo
prilagoditi vsem spremembam
temperature motorja in temperature
ter gostote zraka, ker so
šobe v njem prilagojene za
povprečne pogoje. Skozi izpuh
gre v okolje veliko nezgorelih
hidrokarbonatov, ki povzročajo
smog. Čedalje strožje norme
za čist izpuh zahtevajo bolj
primerno, preciznejše doziranje
goriva.
Priprava
izgorevalne zmesi
Že v prejšnjem delu smo
spoznali, da je najugodnejše
razmerje med zrakom in bencinom
15 : 1. Da to razmerje ostane
bolj ali manj konstantno,
se mora sistem elektronskega
vbrizga goriva stalno prilagajati
spremenjenim pogojem delovanja
motorja. O njem mora vsak
trenutek »zbirati obvestila«.
Tipala posredujejo centrali
natančne podatke o temperaturah
olja in zraka, številu obratov,
fazi motorja in o položaju
ročice za plin. Med tem, ko
se to dogaja, bencinska črpalka
v napeljavi ustvari pritisk,
centrala pa določi trenutek,
ko se odprejo injektorji in
se curek goriva pomeša z zrakom
v sesalni cevi. Začetek in
trajanje vbrizga se neprestano
spreminja in prilagaja različnim
obratom in temperaturam.
 |
Tipalo
za položaj motorja (levo)
je pri odmični gredi,
tipalo za število obratov
(desno) pa pri vztrajniku
glavne gredi. |
Komponente elektronskega
vbrizga goriva se (enako kot
pri uplinjaču) delijo na mokri
in suhi del. Suhi del predstavlja
elektronska centrala, tipala
in električna povezava med
njimi, mokri pa bencinska
črpalka, filter, injektorji
in cevi, ki vse skupaj povezujejo
z rezervoarjem. Elektronski
vbrizg goriva istočasno krmili
elektronski vžig, saj so vsi
podatki o delovanju motorja
že v centrali, ki tako lahko
določi trenutek vžiga in prilagaja
predvžig. Različni proizvajalci
uporabljajo različne sisteme
vbrizga. Ogledali si bomo
sistem Weber IAW, kakršnega
najdemo na večini evropskih
motorjev.
Komponente
sistema
Suhi del
| |
 |
|
1. Elektronska
centrala Shranjuje
podatke, ki jih pošiljajo
tipala in določa trenutek
vbrizga in količino vbrizganega
goriva. Na sliki je centrala
16M z ločenim mikroprocesorjem,
v katerem so shranjeni parametri
vbrizga, glede na vrsto
motorja, ter izpušnega sistema.
Na podlagi podatkov iz različnih
tipal in v skladu s fiksnimi
parametri centrala izračuna
čas vžiga in trenutek vbrizga,
ko se odpre injektor za
posamezen cilinder.
Z regulirnim vijakom lahko
nastavljamo vsebnost CO
(od 0,5 do 3%), kar vpliva
na delovanje motorja do
3000 o/min. Čip menjamo
le ob zamenjavi izpušnega
sistema ali ob predelavi
motorja. Preden centralo
(zaradi popravila ali električnega
varjenja na motorju) odklopimo
od omrežja mora biti motor
ugasnjen, ključavnica pa
mora biti vsaj 15 sekund
v položaju 0, da se lahko
shranijo podatki. To pa
ni vse: centrala preko posebne
kontrolne lučke sporoči
kodo okvare, na primer nepravilno
delovanje enega od tipal.
V bodočnosti lahko pričakujemo,
da bo okvaro kar sama odpravila.
 |
Novejša
centrala 15M je velika
le za dve škatlici cigaret
in nima zunanjega čipa.
Zgoraj levo je pod plastičnim
pokrovom tipalo za absolutni
pritisk zraka. |
2. Tipalo absolutnega
pritiska meri zračni
pritisk v mmHg. Količina
goriva se veča premosorazmerno
z gostoto zraka, kar je
pomembno na različnih nadmorskih
višinah. Če je tipalo povezano
z ohišjem zračnega filtra,
se pri umazanem filtru zmanjša
količina goriva.
3. Tipalo temperature
zraka. Od temperature
zraka je odvisna količina
goriva. Pri toplejšem zraku
potrebuje motor manj goriva
za popolno izgorevanje.
4. Tipalo obratov
motorja posreduje
podatke o vrtljajih, ki
so potrebni za določanje
režima pospeševanja ali
zaviranja z motorjem. Pospeševanje
se veča ali zmanjšuje v
razmerju med obrati motorja
in položajem ročice za plin.
Pri zagonu motorja tipalo
centrali sporoči, če je
motor dejansko vžgal.
5. Tipalo faze
motorja sporoči
trenutek, ko je potrebno
vbrizgati gorivo in vžgati
mešanico. Kadar pri popravilu
odklopimo tipalo ali centralo
in motor zasučemo, bo trajalo
nekaj obratov, da bo vbrizg
stekel ob pravem trenutku,
motor pa bo ropotal, kot
da je poln raztresenih vijakov
in matic.
6. Tipalo temperature
olja obvešča centralo,
kdaj je motor na delovni
temperaturi. Hladen motor
rabi za delovanje bogatejšo
mešanico zraka in goriva,
ki jo je potrebno čim hitreje
zmanjšati, ko se motor ogreje.
7. Tipalo položaja
lopute je reostat,
ki posreduje centrali, kako
hočemo voziti. Iz neskladja
med položajem ročice plina
in obrati motorja centrala
izračuna, ali želimo pospeševati
ali ustavljati. Z dodajanjem
plina se povečuje količina
goriva, z zmanjševanjem
pa zahtevamo, da centrala
zmanjša porabo goriva ali
da celo zavira z motorjem.
Mokri
del
| |
 |
|
1. Črpalka goriva
skrbi za pritisk goriva
in med vožnjo ves čas deluje.
Ko obrnemo ključ se črpalka
za trenutek zažene in ustvari
pritisk od 2 do 2.5 bara,
potreben za zagon motorja.
Črpalke so večinoma centrifugalne
z valjčki, motorček je potopljen
v bencin in se tudi maže
z njim, zato črpalka ne
sme delati »na suho«. Protipovratni
ventil skrbi, da se bencin
skozi črpalko ne vrne v
rezervoar in da pritisk
v napeljavi ne pade.
 |
Slika
bencinske črpalke in
prerez. Priključna vijaka
imata različen premer,
da je ne moremo napačno
priključiti. |
2. Filter goriva
je nameščen za črpalko in
skrbi, da se ne zamašijo
injektorji. Mrežice za čiščenje
bencina so nameščeni že
v sami črpalki in v pipah
na rezervoarju, zato nameščanje
dodatnih filtrov ni potrebno
in niti ni zaželjeno.
3. Regulator pritiska
goriva vzdržuje
pritisk v bencinskih ceveh,
ki ga ustvari črpalka. Ko
pritisk naraste preko določene
meje se ventil odpre in
spusti odvečno gorivo nazaj
v rezervoar.
4. Injektorji
so bistvu elektroventili.
Eletrični impulz iz centrale
namagneti tuljavo in pritegne
kotvo, kar odpre pretok
goriva. Injektor je lahko
le zaprt ali odprt, količina
goriva pa je odvisna od
časa odprtja.
 |
Slika
injetorja in prerez.
Pri bencinskih motorjih
ni povratnega kanala
tako kot pri dizlih,
kjer se odvečno gorivo
vrača v obtok. |
Kadar ožamemo plin, še
vedno mehansko odpiramo
zračno loputo v sesalni
cevi, gorivo pa dodaja elektronika.
Tako je upor vzmeti ročice
za plin manjši, motor se
bolje odziva v vseh režimih
delovanja in ima (bajé)
čistejši izpuh. Motor z
elektronskim vezjem je tudi
cenejši od tistega z nekaj
precizno izdelanimi uplinjači,
čeprav je njegovo vzdrževanje
dražje in bolj zapleteno.
Sistem elektronskega vbrizga
ima torej kup prednosti,
vsaj dokler se ne pokvari.
 |
Telo
z loputo regulira pretok
zraka, injektor pa vbrizga
gorivo za loputo. Vsak
cilinder ima svoje telo,
med seboj so povezana
z veznimi drogovi. Črna
škatla spodaj je tipalo
položaja lopute. |
Elektronski vbrizg goriva
je v razvitem delu sveta postal
standard. Uplinjači se vgrajujejo
le še v manjše motorje, in
v tiste, ki so namenjeni za
terensko uporabo. Razvoj pa
je naredil še korak naprej:
katalizator z lambda sondo.
Okrog motorja se nabira vedno
več periferije, dosežkov drage
in zapletene tehnologije.
Si predstavljate, da vozite
pod sedežem vašega motorja
računalnik, marsikdaj zmogljivejši
od tistega doma? In da je
izpušni lonec dražji od celega,
nekaj let starega motorja?
Vse to v imenu čistejšega
zraka in lastnega preživetja.
Za konec še v razmislek:
brez zraka ni mogoče živeti,
brez vožnje z motornimi vozili
pa je. Kljub čedalje bolj
onesnaženem zraku bomo morali
nekako preživeti, ker brez
motornih vozil ne moremo.
Okolje, način življenja in
ne naša oblast nam nalagajo
hiter tempo, kjer se moramo
voziti, potem pa nam vožnjo
zagrenijo in obremenijo s
taksami za čisto okolje, ker
z njo uničujemo zrak in ogrožamo
sami sebe. Kaj je torej najpomembnejše?
Vsekakor preživeti! Ampak
kako?
Tekst in slike: Uroš Blažko
|